Endless Ocean Luminous Review - Scubaduiken op het land

dinsdag, 30 april 2024 om 20:00
endless ocean luminous titelscherm
Degenen die van duiken houden hebben zich misschien afgevraagd wanneer ze weer kunnen duiken zonder hun voeten nat te maken. Na 15 jaar is het weer zover en kun je als scubaduiker het zeeleven vastleggen door de Verborgen Zee te verkennen. Of de game Endless Ocean Luminous  in zijn nieuwste versie indruk maakt, lees je in onze review
Lijst van gescande zeeleven
Lijst van gescande zeeleven

Endless Ocean Luminous what’s in a name

Jij bent een duiker in dienst van Aegis wiens initiële taak is om zeeleven te documenteren en zeeopgravingen te doen. Dan blijkt de organisatie nog een extra agenda erop na te houden: de eindeloze zee wordt met uitsterven bedreigd en aan jou de taak te helpen door licht te verzamelen en het verband tussen UML (Unique Marine Life) in de Nederlandse versie afgekort tot OML te onderzoeken.
Deze OML laten zich niet gemakkelijk vinden, omdat je eerst zeven wezens met ongebruikelijke levenstekenen moet vinden in de Verborgen Zee. Pas dan krijg je een geschatte locatie waar je de OML kunt vinden.
Hoewel de oorsprong van de titel daarmee is uitgelegd, wint het verhaal daarmee niet de hoofdprijs voor originaliteit. Wel is het voldoende om ons als speler te voorzien in wat extra doelen, naast het verkennen en documenteren van wat er in de Verborgen Zee zit.
De bediening met joycons is eenvoudig en intuïtief om de scubaduiker aan te sturen. Een mogelijke irritatiepunt is dat je door een lijst van gescande wezens moet scrollen om zeker te zijn dat je een onbekende soort echt hebt opgenomen in de database. Toch is meer dan de eenvoudige bediening niet, nodig want het enige wat je zult schieten zijn foto’s.
OML Yurlungur
OML Yurlungur

Jezelf onderdompelen op het droge

Waar het verhaal je niet van je stoel zal blazen, is dat zeker wel het geval met de rustgevende muziek, ronduit prachtige vormgeving en weergeving van de zee, met name het zeeleven! Alle wezens zijn prachtig! Het is nog net niet levensecht en om het slechts tekeningen te noemen die tot leven zijn gebracht doet afbreuk aan het geheel. Ontwikkelaar Arika heeft duidelijk alle ervaring die zij heeft opgedaan van de eerdere games gebruikt om de best mogelijke weergave te bieden.
Waar ook rustig de tijd voor kan worden genomen is het in kaart brengen van de zee; die is zo eindeloos groot dat je in een soloduik minstens 6,5 uur nodig hebt om de kaart 100% compleet te maken. De hoeveelheid gescande zeeleven is dan gemiddeld net boven de 60%. Het zeeleven is verspreid over verschillende diepten, dus je zult letterlijk hoog en laag moeten zoeken om in de database alle levensvormen in een gebied compleet te maken en dat word je niet bepaald gemakkelijk gemaakt.
Wat ook prettig is, is de mogelijkheid om een soloduik in een gebied op elk moment te hervatten zonder jouw vorderingen kwijt te raken. Ben je in een nieuw gebied begonnen en wil je terug naar een eerder verkend gebied in de Verborgen Zee? Dan kan dat, mits je de achtcijferige Duik-ID hebt genoteerd.

Co-op functie

Verder sta je er niet alleen voor. Je kan namelijk ook de game in co-op (tot en met 30 man!) spelen. Helaas is de co-op wel alleen mogelijk met een Switch online abonnement. Het scherm wordt niet gedeeld, dus om elkaar tegen te komen is het handig om vooraf een tijd en locatie af te spreken.
Daarna gaat iedereen aan de slag om het gebied in kaart te brengen, zoveel mogelijk zeeleven te scannen en voorwerpen te verzamelen. Hoewel dit het proces versnelt, ben je dan toch nog een paar uurtjes zoet voordat je klaar bent met het gebied.
zoekgebied voor oml

Extra curriculaire bezigheden

Als je houdt van aanpassingen, kun je jouw duiker aanpassen naar wens door gebruik te maken van stickers, poses en kleurpaletten. Daarvoor heb je in-game valuta nodig die wordt verzameld aan de hand van de score die je krijgt wanneer je een duik beëindigt.
Voor completionistas ben je wel even zoet voordat alles is vrijgespeeld want er zitten echt hele dure dingen tussen. Dit is wel meer een leuke bijkomstigheid; want hier is goed merkbaar dat dit niet is waar de developer de meeste aandacht aan heeft besteed. Dit is bijvoorbeeld merkbaar wanneer je een sticker plaatst, omdat die net niet op de gewenste plek komt te zitten. Niet het ergste probleem om te melden; want wie kijkt naar de duiker wanneer er zo veel moois rondzwemt?

Lekker weg van de wereld

Endless Ocean Luminous munt uit door de rust waarin alles kan worden gedaan. De snelheid waarmee doelen en missies worden bereikt, is helemaal in jouw handen. De graphics, muziek en achtergrondgeluiden zijn allemaal erop gericht om jou weg te halen van alles en iedereen. Samengevat is is het dan ook een heerlijke game om lekker tussendoor te spelen én tot rust te komen!
Endless Ocean Luminous is een Nintendo Switch exclusive en kost 49,99 euro. De game komt uit op 2 mei 2024.