Kirby Battle Royale Review - Wordt Kirby's verjaardag goed gevierd?

dinsdag, 21 november 2017 om 12:09
Onze favoriete roze Nintendo bol Kirby is 25 geworden. Hoog tijd dus voor een feestje én nieuwe game. Wat nu als je vliegensvlug zo veel mogelijk appels moet jatten en verzamelen, rekensommetjes moet maken en vijanden met een zweep kunt kleineren? Dit is de Kirby Battle Royale review!
Kirby Battle Royale ligt voor 45 euro in de schappen voor de 3DS en is een geheel nieuwe game. Eerder had Kirby al minigames en nu is besloten om allemaal minigames onder te brengen onder één duidelijke noemer: Kirby Battle Royale. Wellicht denk je dan in eerste instantie alleen aan arena’s waarin je moet vechten tegen andere Kirby’s en dat zou een tikkeltje saai zijn.

Appeltje eitje

Nee, ‘vechten’ in Kirby Battle Royale is een speelse term voor simpelweg anderen uitdagen in een minigame en dan zelf uiteraard met de winst er vandoor gaan! Zo valt er een campaign te doorlopen waarbij je je in verschillende toernooien op werkt om uiteindelijk oog in oog te staan met Meta Knight. Spelers beginnen op een simpel niveau waarbij de minigames makkelijk zijn om langzamerhand steeds iets meer uitdaging te krijgen. Althans, zo zou het er in de praktijk eraan toe moeten gaan.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Kirby Battle Royale in de singleplayer campaign weinig uitdagend is, pas in de allerlaatste fase van de game, zul je eens een minigame opnieuw moeten doen en gaat de moeilijkheidsgraad bizar veel omhoog. Maar de eerste 3,5 uur kun je met een lach op je gezicht spelen en bijna met je ogen dicht.
Kirby Battle Royale Review afbeelding 1

Verveelt snel

Dat klinkt saai en dat is het ook wel een beetje. Het is wel leuk om een minigame te spelen, zoals Appelgrabbel waarbij je in een aantal seconden zoveel mogelijk appels moeten verzamelen en er teamwork vereist is. En ook is er een klein strategisch element omdat je beslist of je zelf appels gaat verzamelen of die bij het andere duo gaat stelen. En zo zijn er meer minigames die zoiets leuks te bieden hebben met een klein stukje strategie.
Punt is alleen dat ze dus te simpel zijn en de minigames te vaak terugkeren. Elke keer als je wat hoger komt op de toernooiladder krijg je weer dezelfde minigames voorgeschoteld en dat gaat al snel vervelen. Terwijl de minigames op zich dus wel leuk zijn. Maar er is niet over nagedacht of dit op lange termijn leuk is. En hoewel het jammer is dat de campaign maar vier uur duurt, is het daarna ook wel weer mooi geweest, want dit is helemaal geen spel dat je uren achter elkaar wilt spelen.
Kirby Battle Royale Review afbeelding 2

Niemand?

En eigenlijk is dat dus best lullig, omdat de minigames zich goed laten bedienen met een mooie uitleg vooraf zoals je dat ook bij de Mario Party games hebt, ze er mooi uitzien en je op elk moment even tussendoor kan spelen. Eigenlijk is het de ideale game om ’s avonds voor het slapen gaan nog even snel te spelen tegen anderen. Nu is er een online optie en klinkt dit als muziek in oren, ware het niet dat er geen hond online is. Een dolksteek voor de game, want als er net zoveel spelers online zouden zijn als in een Call of Duty had Kirby Battle Royale best een succes kunnen zijn.
De game kan namelijk via Download Play met anderen gespeeld worden. En dan heb je opeens net iets als Mario Party, namelijk een Nintendo optie waarbij je met vier mensen de grootste lol kunt beleven. Goed dus om in gedachten te houden als je deze game aanschaft.
Kirby Battle Royale Review afbeelding 3

Te duur

Het leuke is bovendien dat iedere Kirby van te voren zijn eigen skill kiest. Er zijn er 13 die je kunt vrijspelen via de campagne. En ongeacht of je nu in een arena tegen elkaar aan het vechten bent of een ander spelletje doet zoals zoveel mogelijk ertsen verzamelen om in een trein te gooien, is het handig om je skill te gebruiken. Met een speer kun je vijanden snel even onderweg steken terwijl je met bommen bijvoorbeeld meer op afstand al schade kunt verrichten. Elke skill heeft zijn charme.
Toch, als we de balans moeten opmaken, kan niet anders dan geconcludeerd worden dat het met de prijs-kwaliteitverhouding heel ver te zoeken is met deze game. Een verjaardag hoor je te vieren met taart en een feestje. Dat is dan ook de missie die Kirby krijgt in de game: winnen zodat die kan genieten van taart.
Kirby Battle Royale Review afbeelding 4

Niet de moeite waard

Maar een verjaardag vieren om daar vervolgens de hoofdprijs voor te vragen is een schande. Kirby Battle Royale zou waardig zijn voor 15 euro, maar elke euro meer is er één euro te veel. De campaign is te kort en te simpel en online valt helaas niets te beleven. Kirby Battle Royale zal dan ook helaas snel de boeken in gaan als een van de mindere Kirby spellen.
Cijfer: 5