Paper Mario Color Splash Review - Prima Wii U voer!

woensdag, 05 oktober 2016 om 17:00
Als je terugkomt uit een zonnig land zoals Spanje en dan weer rondloopt in het druilerige weer hier in Nederland, word je bijna verdrietig. De wereld kan wel wat meer kleur gebruiken. Iets wat zeker opgaat voor de wereld in Paper Mario Color Splash. Lees er alles over in de Paper Mario Color Splash Review.
Laten we meteen met één ding in huis vallen: de Wii U is nog niet dood. Paper Mario Color Splash is daar het levende bewijs van. Een vrolijke game met onze besnorde loodgieter in de hoofdrol die een heerlijke mix biedt van RPG, avontuur en actie. Op Prism Island is veel kleur verdwenen en dus is het aan jou de taak om met je hamer niet alleen vijanden tot moes te slaan, maar overal vol “geweld” kleur terug te brengen.

Voor jong en oud

Niet voor niets heet de game Color Splash. Want voor jou en Mario is de Wii U titel een feestje. In het begin denk je dat de game te makkelijk is en zich te sterk richt op een jonge doelgroep, maar al gauw kom je erachter dat dit een game is voor jong en oud. De kracht is namelijk dat je steeds weer dingen erbij krijgt.
Paper Mario Color Splash review

Lekker kleuren

Je komt op verschillende plekken en overal in de levels zie je witte objecten, levelstukken dus waarvan je weet dat die een lik verf kunnen gebruiken. Verf die je verkrijgt door continu met je hamer tegen objecten te meppen, zoals bloemetjes en bomen. En de kunst is om zoveel mogelijk gevechten aan te gaan, want ook daardoor verkrijg je weer veel inkt. Hoe meer inkt je verzamelt, hoe groter de capaciteit wordt van je hamer. En het leuke is natuurlijk leuk dat je gaandeweg steeds meer verf kan meeslepen.
Mario Paper Color Splash is opgedeeld in meerdere levels. Je bent dan ook wel even zoet met de titel, want een level speel je niet binnen een paar minuten uit. Zeker niet als je zoals ondergetekende ieder hoekje en gaatje wilt verkennen en elk gevecht wilt aangaan.
Paper Mario Color Splash Review

Vechten met kaarten

Gedurende het spelen kom je namelijk allemaal vijanden tegen in de levels, zoals verschillende Shy Guys, Koopa Troopas en nog veel meer. Gaandeweg kom je steeds sterkere en meer vijanden tegen, en dan zijn er natuurlijk los gezien van deze normale vijanden nog eindbazen. Het vechtsysteem werkt overigens met een kaartsysteem en is dus turn-based. Zodra je een of meerdere vijanden benadert, krijg je op de GamePad van je Wii U op je scherm te zien welke kaarten je hebt waarop aanvalsopties staan.
Logischerwijs is de ene kaart veel beter dan de andere en dus moet je nadenken over tactiek. Zodra een vijand een spijker op zijn kop heeft zitten heeft het bijvoorbeeld geen nut om een kaart met een schoentje te selecteren, omdat je sowieso schade bij jezelf aanbrengt als je daar bovenop probeert te springen. Het vechten is absoluut één van de leukste kenmerken aan de Paper Mario Color Splash, omdat je daar tactisch te werk moet gaan.
Al snel kom je erachter dat je niet voldoende kaarten in de hand hebt. Gelukkig kun je met verzamelde munten ook kaarten bijkopen in het eerste level van de game. Maar ook moet je goed omgaan met je verf, want sommige kaarten zijn ‘wit’ en die zul je eerst moeten inkleuren voor je ze kan gebruiken. Dat vechtsysteem gaat best diep, al zal het voor kids niet te moeilijk worden omdat het qua opties steeds een klein stapje per keer verder gaat.
Je begint de game bijvoorbeeld maar met één aanvalskaart en net als je denkt dat het saai wordt, krijg je er gelukkig nog een optie bij. Als je belaagd wordt door drie vijanden tegelijk is het handig om meteen twee kaarten te spelen en het tempo wat in de game te houden. Want qua tempo had het allemaal wel wat sneller gekund.
Paper Mario Color Splash Review

Enkel speelbaar met de Gamepad

Paper Mario Color Splash kun je alleen maar spelen met de Gamepad (wel off tv-screen) en dat is enigszins vervelend. Vervelender is nog dat je continu op het Gamepad moet krassen om kaarten in te kleuren en deze naar boven moet slepen zodra je een aanval wilt uitvoeren. Je wilt gewoon snel op wat knoppen kunnen drukken en verder gaan, maar dat kan niet.
Hetzelfde geldt voor dialogen: continu praat je met karakters. Aan de ene kant zijn die grappig, en kun je glimlachen door de humor, aan de andere kant zit er nooit vaart in de game en word je soms gek van het tempo.
Paper Mario Color Splash is dan ook absoluut geen game die je even snel tussendoor doet, maar waar je echt voor gaat zitten én geduld voor moet hebben. In de levels zitten sterren verborgen waarmee je nieuwe gebieden op de plattegrond vrijspeelt. Het is alleen vervelend dat zodra je een level opnieuw wilt doen om nog iets te halen, je steeds weer dezelfde vijanden tegenkomt. Soms zou je iets willen skippen, maar het kan gewoon niet. Houd daar dus rekening mee.
Paper Mario Color Splash review

Ontzettend vermakelijk

Toch wegen dit soort kleine irritaties niet op tegen het plezier dat Paper Mario Color Splash biedt. De game is namelijk echt ontzettend vermakelijk. Elke Mario fan kan zich herkennen in omgevingen, vijanden en allerlei elementen. En de mix tussen vechten en puzzelen is goed geregeld. Bovendien krijg je al snel de optie om in stukken levels te knippen.
Zodra je in een level een element ziet waarvan je denkt “Goh daar zou wel meer achter kunnen zitten”, druk je op een knop en als je gelijk hebt, verschijnt er een kleine puzzel. Op de Gamepad zie je dan een stukje level dat je uit kan knippen en zodoende kan Mario naar een ander stukje van een level. Het is niet moeilijk, maar wel leuk voor de afwisseling.

Prima game!

En juist die mix van platformen, kleuren, vechten en weer verdere upgrades erbij krijgen zorgt ervoor dat Paper Mario Color Splash een titel is om jezelf uren in te verliezen. Bij aanvang lijkt de game lichtelijk saai en makkelijk, maar als je even een uur paar uur doorspeelt, ben je verkocht. En dus is Mario Paper Color Splash heerlijk Wii U voer waarin van alles valt te ontdekken!