Deze patenten bewijzen de creativiteit van ontwikkelaars en uitgevers

Article
woensdag, 24 april 2024 om 20:00
playstation 5 ps5 dualsense 5f1604590531
Niet alleen zijn uitgevers en ontwikkelaars bezig om de beste games te maken, er wordt ook constant nagedacht over nieuwe manieren om te innoveren. En daar komen dan patenten bij kijken. Maar soms worden er wel heel vreemde patenten vastgelegd.

De console je games laten spelen

De laatste jaren is Sony veel bezig geweest met het zoeken naar creatieve oplossingen om de ervaring van spelers te veranderen. Zo heeft de Japanse uitgever recent nog een bizar patent ingediend met de naam ‘Anticipated Grinding Content’.
Het komt erop neer dat de console de controle over een game over kan nemen voor dingen waar je zelf geen plezier aan beleeft. Denk bijvoorbeeld aan het grinden, waarbij je eindeloos vijanden aan het verslaan bent voor ervaringspunten of net dat ene item dat je nodig hebt. Met het patent van Sony moet daar een einde aan komen.
Het klinkt als een slim idee, maar toch is het wel vrij opvallend. We kopen immers gamen om ze zelf te kunnen spelen. Natuurlijk zijn er stukjes waar we minder plezier aan beleven, maar dat is ook onderdeel van de hobby. Denk bijvoorbeeld aan frustrerend moeilijke bossfights in games.
Het is nog de vraag of de voorgestelde feature van Sony ooit het daglicht zal zien op een PlayStation console. Niet alle patenten worden namelijk daadwerkelijk uitgewerkt tot een feature waar consumenten van kunnen genieten.
PlayStation 5 - Disc Edition - Slim Image
PlayStation 5 - Disc Edition - Slim
EUR535549
Op voorraad
Koop op bol.

Spelen terwijl je wacht

Een opvallend patent dat wel in de praktijk is gebracht, is een idee van Namco uit 1995. Momenteel hebben we bijna geen last meer van lange laadtijden dankzij de snelle SSD’s in de PS5, Xbox Series X en veel PC’s. Dat was alleen niet het geval in de jaren 90 en lange laadtijden zijn bovendien erg frustrerend. Dat is kostbare tijd die je wil besteden aan gamen en niet aan het staren naar een zwart scherm.
Daarom kwam Namco met het idee voor minigames om te spelen tijdens een laadscherm. Op die manier blijf je jezelf vermaken en gaat de tijd voor je gevoel sneller voorbij. Met Ridge Racer was daarom mogelijk om de klassieke arcade shooter Galaxian te spelen tijdens de laadschermen.
Het patent is in 2015 verlopen, waardoor het voor andere ontwikkelaars ook mogelijk is het idee te gebruiken. Maar zoals gezegd is lijkt de tijd voor minigames tijdens laadschermen voorbij sinds de opkomst van de SSD.

Protagonist met je eigen stem

Een ander recent patent dat is ingediend is afkomstig van Electronic Arts. De uitgever heeft een idee dat goed gebruik kan maken van kunstmatige intelligentie van games. Met het patent kan de uitgever een langlopend probleem oplossen, namelijk wat de stem moet zijn van de protagonist in een game.
Sommige titels gebruiken namelijk de stem van een stemacteur en combineren dat met motion capture van de acteur in kwestie, waardoor het gezicht en de stem met elkaar matchen. Met personages die je zelf kan maken is het alleen niet zo eenvoudig. De ene studio kiest ervoor om een stille protagonist te maken, terwijl andere studio’s je een paar voorgebakken stemmen voorschotelen - vaak met zo min mogelijk ingesproken lines voor het personage.
Met het patent van EA moet het mogelijk worden om jouw eigen stem te gebruiken voor de protagonist. Door je eigen stem te analyseren door kunstmatige intelligentie, kan er een compleet stemprofiel worden gemaakt, inclusief het tonen van emotie, de nadruk op klanken en intonatie.
shadow of mordor

Warner Bros. maakt zichzelf de nemesis

Soms komen ontwikkelaars met een briljant nieuw systeem. Dat kan zonder twijfel worden gezegd van het Nemesis-systeem van Monolith Productions, dat voor het eerst verscheen in Middle Earth: Shadow of Mordor. Door het systeem werd er een heel hiërarchie-systeem geïntroduceerd voor de Orcs, met vijanden die aanvoelen als echte personages.
Alle Orcs hebben een eigen naam en rang en kunnen groeien in de chain of command, door protagonist Talion te verslaan. Ook herinneren de vijanden eerdere encounters, kunnen ze fobieën ontwikkelen of juist ergens resistent tegen worden en was het ook duidelijk wat er de vorige keer in het gevecht tegen de Orc is gebeurd. Heb je bijvoorbeeld iemand onthoofd, dan kan hij mogelijk alsnog terugkomen en de volgende keer met allerlei hechtingen in zijn nek op het slagveld verschijnen.
Het Nemesis-systeem werd direct geprezen en Warner Bros. zag er goud in. De uitgever heeft namelijk later patent gelegd op het systeem. Maar na de sequel Shadow of War is er nooit meer gebruikgemaakt van het Nemesis-systeem en kan het briljante idee niet meer worden gebruikt door een paar vellen papier die liggen te verstoffen in een dossierkast. Warner Bros. heeft zich dan ook niet bepaald populair gemaakt door patent aan te vragen op het systeem.

Emoties in de gaten houden

Zoals gezegd komt Sony geregeld met nieuwe patenten en ook vorig jaar had de Japanse uitgever een opvallend idee. Door middel van de microfoon in de controller of de headset wil het bedrijf namelijk de emoties van spelen in de gaten houden.
Als het systeem merkt dat de stemming van een speler omslaat, bijvoorbeeld frustraties omdat diegene vast zit bij een lastige puzzel, dan kan er een hint worden gegeven of de moeilijkheidsgraad kan worden aangepast. Dat zou een positief effect hebben op de mentale gesteldheid van de speler.
Het patent moet er daarnaast ook voor zorgen dat er een betere online omgeving komt voor games. Iemand die gefrustreerd is, zal bijvoorbeeld sneller gaan schelden of het geen fijn potje maken voor zijn medespelers op een andere manier. Als het systeem merkt dat een speler boos is, dan kan automatisch de communicatie van die speler worden aangepast, bijvoorbeeld door zijn microfoon te muten.

Populair Nieuws