Column: De situatie met streamingdiensten is onhoudbaar

Article
zaterdag, 11 mei 2024 om 11:00
streamingf1661179196
Streamingdiensten maken de laatste jaren de dienst uit op het gebied van films en series. Maar volgens Ralph maken de bedrijven zich met recordtempo onpopulair bij consumenten.
Het is nog niet zo lang geleden dat streamingdiensten voor het eerst verschenen in Nederland. Minder dan elf jaar geleden, op 11 september 2013, besloot Netflix om de dienst uit te breiden naar ons land. Destijds was het geen gigantisch nieuws, maar het zou voor altijd het landschap van films en series veranderen.
Jarenlang stond Netflix synoniem voor streaming in Nederland. Het was namelijk de enige grote aanbieder van video on demand. De enige concurrenten waren Ziggo Films & Series en Videoland. Maar Videoland was op dat moment niet veel meer dan een dienst om series van RTL-zenders terug te kijken (of een aflevering vooruit) en Ziggo Films & Series was voornamelijk een online videotheek met daarnaast wat series van HBO en Starz.

Concurrentie in streamingland

Door die monopolie van Netflix was het aanbod op de streamingdienst enorm en het werd dan ook gezien als de deal van de eeuw. Voor een relatief klein bedrag kreeg je toegang tot een gigantische bibliotheek aan series, films en documentaires, waaronder vrijwel alle content van Disney. Maar daar kwam allemaal verandering in toen Disney besloot om in 2019 Disney+ te lanceren in Nederland en het startschot te geven voor een grote concurrentiestrijd.
In die paar jaar is het streaminglandschap compleet veranderd. Naast Disney+ zijn er talloze andere streamingdiensten gelanceerd in Nederland, waaronder HBO Max, Viaplay, Prime Video en SkyShowtime. En door al die nieuwe spelers is het aanbod extreem gefragmenteerd en is er bovendien weinig logica in te vinden. Content waar bijvoorbeeld Warner Bros. eigenaar van is, is niet altijd te vinden op HBO Max, maar wel bij een concurrerende streamingdienst.
Je zou denken met zoveel concurrentie, dat streamingdiensten er alles aan doen om je als klant aan hun dienst te binden. Helemaal als er steeds minder aanbod is per platform. Maar dat is allesbehalve het geval. Sterker nog, het lijkt erop dat de streamingdiensten bezig zijn met een wedstrijd om zichzelf zo onpopulair mogelijk te maken.
hbo max logo

Negatieve aandacht is ook aandacht

Deze week heeft HBO Max bijvoorbeeld aangekondigd dat het ‘nieuwe HBO Max’ hier wordt gelanceerd op 11 juni. Dat gaat samen met een prijsverhoging en de toevoeging van een Premium-abonnement. Voortaan zal het Standaard-abonnement ook geen 4K meer hebben, op klanten met de levenslange korting na. Maar ook alleen nadat er op social media veel onvrede was over het feit dat je je korting zou kwijtraken als je zou upgraden naar een Premium-abonnement.
Onvrede over zo’n beslissing is het ideale moment voor de concurrentie om zieltjes te winnen. Ten minste, dat zou je verwachten. In plaats daarvan heeft Netflix precies nu besloten om aan te kondigen dat de prijs voor de streamingdienst alweer omhoog gaat. Het kan natuurlijk niet gebeuren dat Viaplay de duurste streamingdienst van Nederland wordt, die ‘eer’ moet Netflix behouden.
En het verhogen van de prijzen zijn niet de enige impopulaire maatregelen die zijn genomen. Zo wordt er sinds vorig jaar ineens opgetreden tegen het delen van accounts - de enige manier om alle kosten nog een beetje schappelijk te houden - en wordt originele content ineens verwijderd. Puur omdat de bedrijven daarmee kunnen besparen op royalty’s. Maar consumenten en de makers zijn er ondertussen de dupe van.

Wanneer is het genoeg?

Ik ben benieuwd hoe lang het nog kan doorgaan. Er zijn de laatste jaren bijna geen positieve veranderingen doorgevoerd en de kosten lopen gigantisch op. Als je in 4K wil streamen en een abonnement nemen op een handjevol streamingdiensten, dan ben je al snel meer dan 50 euro per maand kwijt. En dat terwijl het tien jaar geleden een tientje was voor dezelfde hoeveelheid content.
Het zal mij niks verbazen als een groot deel van de klandizie op een gegeven moment zegt ‘genoeg is genoeg’. En dat zal of betekenen dat ze nog maar één of twee streamingdiensten kiezen om een abonnement op te nemen of dat alles wordt opgezegd. Het is voor productiemaatschappijen in ieder geval een slim idee om alles weer uit te brengen op Blu-ray.

Populair Nieuws